Kotúčové brzdy

Omnoho účinnejšie a univerzálnejšie sú kotúčové brzdy.Oproti V-brzdám ich môžete využívať za akýchkoľvek podmienok či počasia, brzdia aj za dažďa a snehu. Namiesto gumičiek sú použité brzdové platničky, ktoré trú o brzdový kotúč. Kotúče je možné kúpiť v rôznych veľkostiach (160-203 mm). Platí väčšinou pravidlo, čím väčší je kotúč, tým je brzdenie účinnejšie, pretože platničky trú o väčšiu plochu, ktorá sa menej prehrieva.  Kotúčové brzdy sa montujú vpredu na bicykli priamo na vidlicu, ktorá musí tento typ bŕzd podporovať a druhá brzda je uchytená vzadu o rám. Keďže je predná brzda na bicykli „hlavná“ a zadná jej len dopomáha, často môžete vidieť na bicykli vpredu väčší kotúč ako vzadu. Nesmiete to však vpredu prehnať s jeho veľkosťou, pretože pri veľkých kotúčoch musíte disponovať odolnejšou a kvalitnejšou vidlicou. Pri lacnejších a menej kvalitnejších vidliciach by sa vám mohla brzda „skrútiť“, nevydržala by tlak, ktorý na ňu pri brzdení pôsobí.
 
 
Mechanická kotúčová brzda
Pri mechanických kotúčových brzdách sa využíva na prenos brzdiacej sily lanko , ktoré sa tiahne od brzdovej páky umiestnenej na riaditkach až po čeľuste brzdy, kde spôsobuje po stlačení brzdovej páky pritláčanie čeľustí a pohyb brzdových doštičiek, ktoré trením sa o brzdový kotúč zabezpečujú brzdenie kolesa.
 
 
Hydraulická kotúčová brzda
Pri hydraulických kotúčových brzdách sa využíva na prenos brzdiacej sily brzdová kvapalina, ktorá sa tiahne v hadičke od brzdovej páky umiestnenej na riaditkach až po piesty, kde spôsobuje po stlačení brzdovej páky stlačenie brzdovej tekutiny v hadičke a následne zatlačenie na piesty, ktoré zatlačia brzdové doštičky na brzdový kotúč čo následne zabezpečuje brzdenie kolesa.Prakticky bezúdržbové sú hydraulické kotúčové brzdy, ktoré namiesto lanka používajú brzdovú kvapalinu alebo minerálny olej (záleží na značke a type brzdy). Takéto brzdy len raz za čas prevzdušníte a znovu naplníte, prípadne im vymeníte brzdové platničky.
 
 
Kotúčová brzda